پردازنده (CPU)

برای این سیستم از یک پردازنده به روز و مدرن استفاده کردیم. پردازنده نسل هفتمی اینتل به نام Intel Core i5-7400 که با سوکت های LGA 1151 و چیپست های سری 100 و 2000 اینتل سازگار است، انتخاب ما برای این سیستم است. این پردازنده بدون قابلیت اورکلاک بوده اما می تواند فرکانس پایه 3.0 و افزایشی 3.5 گیگاهرتز را ارائه نماید. این پردازنده دارای 4 هسته و 4 رشته است و توان حرارتی آن به 65 وات می رسد. حافظه نهان آن مدل  6MB SmartCache است. این پردازنده نیازی به کولرهای گران قیمت نداشته و با کولر استوک اینتل نیز قابل تهویه است. این محصول نیز از 64 گیگابایت حافظه رم DDR4 با فرکانس پایه 2400 مگاهرتز پشتیبانی می کند. قیمت جهانی آن در حدود 182 دلار است که در بازار داخلی ایران با قیمتی در حدود 800 هزار تومان عرضه می گردد!


مادربرد (Motherboard)

یک مادربرد میان رده، خوش ساخت، امکانات بسیار کامل با توجه به قیمت پرداختی و البته زیبا را برای این کامپیوتر در نظر گرفته ایم. MSI H270M MORTAR ARCTIC نام مادربرد انتخابی ما است. این مادربرد به چیپست H270 مجهز بوده و در فرم Micro-ATX است. در این مادربرد از تکنولوژی Audio Boost در بخش استفاده شده است و استفاده از خازنهای طلایی Chemi-Con در این مادربرد نیز تکرار شده است. MSI از تراشه صوتی Realtek ALC892 Codec در آن بهره گرفته است و بکارگیری روکش طلا در بخش جکهای خروجی، تفکیک سخت افزاری مدارات صوتی و محافظ الکترومغناطیسی و مبدل داخلی برای تبدیل سیگنالهای صوتی دیجیتال به آنالوگ از جمله دیگر بخش های صوتی در این مادربرد هستند. MSI فناوری های LED را فراموش نکرده و کانکتورهای اختصاصی 4 پین برای اتصال نوارهای LED، اپلیکیشن اختصاصی Mystic Light جهت مدیریت سامانه های نور پردازی نیز در اختیار کاربران قرار می گیرد. MSI H270M MORTAR ARCTIC دارای کانکتورهای 4 پین متعدد جهت نصب انواع فن اضافی است. همچنین این مادربرد قادر است از روشهای DC و PWM در کنترل فن ها بهره گرفته و نرم افزار Total Fan Control برای نظارت بر نحوه عملکرد فنهای خنک کننده و امکان تعیین 4 دمای مختلف برای تنظیم خودکار سرعت نیز برای آن در نظر گرفته شده است. در بخش I/O نیز شاهد استفاده از پورت های مخصوص گیم هستیم. همچنین نرم افزار Mouse Master، امکان مشاهده همزمان فایلهای ویدئویی از طریق نرم افزار ،Dragon EYE شبکه اختصاصی WTFast به همراه نرم افزار XSplit از جمله دیگر ویژگی های متعدد گیمینگ در این محصول است. یک عدد پورت Turbo M.2 با سرعت 32 گیگابیت در ثانیه نیز برای این مادربرد در دسترس است؛ همچنین این محصول از تکنولوژی پر سرعت NVME نیز پشتیبانی می کند. ابزار XBoost با قابلیت شناسایی خودکار تجهیزات ذخیره سازی و بهبود کارایی آنها نیز در بخش ذخیره سازی وجود دارد. استفاده از تکنولوژی STEEL ARMOR برای جلوگیری از بروز صدمات فیزیکی از جمله مواردی است که MSI همواره در مادربردهای جدید MSI شاهد آن هستیم. تکنولوژی انحصاری MSI GAMING LAN در کنار کنترلر Intel LAN برای اجرای مناسب بازی های آنلاین و البته کنترل ترافیک در نظر گرفته شده است. محافظ الکتریکی 15هزار ولتی برای مقابله با خطرات صاعقه و الکتریسیته ساکن و یک دیود جهت نمایش وضعیت شبکه پورت نیز دو ویژگی دیگر این بخش هستند. خوشبختانه این مادربرد به دو پورت USB-C/A مجهز است. همچنین استفاده از ICهای محافظ برای جلوگیری از آسیبهای ناشی از تخلیه الکترواستاتیکی در زمان اتصال و جداسازی تجهیزات USB نیز خیال کاربران را از نظر مشکلات این بخش آسوده می سازد. قطعات الکترونیکی Military Class 5 با طول عمر بالا، انجام تستهای گیمینگ 24ساعته و استفاده از خازن هایی با طول عمر 10 سال و چوک های خاکستری با هسته های بهینه شده، از جمله مشخصات قطعات الکترونیکی مادربرد MSI H270M MORTAR ARCTIC هستند. این مادربرد از رم هایی با فرکانس 2400 مگاهرتز پشتیبانی می کند.

حافظه رم (RAM)

برای یک سیستم خوش قیمت خانگی و با توجه به فرکانس قابل پشتیبانی، کیت Crucial Ballistix Sport LT 8GB 4GBx2 2400Mhz CL16 DDR4 را انتخاب کردیم. این کیت 8 گیگابایت ظرفیت دارد که از طریق دو ماژول 88 گیگابایتی تامین می گردد. همچنین با توجه به رنگ PCB مادربرد، این ماژول ها نیز در رنگ ارتشی و سفید خود ترکیب زیبایی را ایجاد خواهند کرد. این کیت دارای فرکانس 24000 مگاهرتز بوده و تایمینگ آن نیز CL16 است. ولتاژ مصرفی هر ماژول 1.2 ولت بوده و برای اجرای بازی و نرم افزارهای روز کاملا کافی است.

کارت گرافیک (Graphic Card)

در بخش کارت گرافیک نیز به سراغ یک محصول میان رده و نسبتا ارزان قیمت رفته ایم؛ کارت گرافیک MSI GTX 1050 Ti OC محصولی است که در کنار نرم افزار AfterBurner عرضه می گردد و ابعاد کوچک آن در کنار مصرف پایین انرژی، این کارت گرافیک به یک انتخاب میان رده مناسب مبدل کرده است. 4 گیگابایت حافظه اختصاصی GDDR5 با رابط حافظه 128 بیتی و فرکانس پردازنده گرافیکی در حالت پایه/بوست  1341/1455 مگاهرتز از جمله مشخصات فنی آن محسوب می شوند. توان مصرفی این محصول 75 وات است که از طریق اسلات PCI تامین می گردد و با خروجی های HDMI، DVI-D و یک خروجی DisplayPort همراه است.

منبع تغذیه (PSU)

برای این سیستم یک منبع تغذیه میان رده اما مطمئن و با کارایی بالا به نسبت قیمت را انتخاب کرده ایم. GREEN GP550A-UK 80Plus Gold از کمپانی خوش نام گرین انتخاب ما برای این کامپیوتر است. این منبع تغذیه 550 وات توان را به همراه استاندارد 80 Plus GOLD ارائه می دهد. این گروه پاورها، دارای جدیدترین طراحی مدار داخلی DC-DC با بهره مندی از تک ترانس قدرتمند تامین کننده تک خروجی +12 ولت به جهت عدم محدودیت توان شاخه های +12 ولت و افزایش راندمان کلی مدار است و بهره مندی از فیلترهای CLC به جهت بهبود دقت در رگولاسیون ولتاژ و کاهش ریپل خروجی و همچنین استفاده از مدار اکتیو VRM به جهت تامین ولتاژهای +3.3V و +5V ، از خصوصیات مثبت آن به شمار می رود. استفاده از خازن های جامد ژاپنی در مدار D-D VRM به جهت افزایش سطح کیفیت ولتاژ خروجی و طول عمر پاور،  استفاده از خازن های الکترولیت ژاپنی Nippon Chemi-Con، دارای مدار Active PFC، استفاده از پوشش بیرونی سمباده ای Black Sand Coating و استاندارد های OPP, OVP, UVP, SCP, OCP, OTP جهت امنیت کامل محصول از جمله دیگر ویژگی های آن است.

کیس (Case)

و اینک به سراغ آخرین قطعه سخت افزاری مهم این سیستم رفته و کیس GREEN Z+ Grand White Mid-Tower را معرفی می کنیم. کیس مذکور دارای ابعاد 480mm X 200mm X 460mm است و در رده اسکلت های میانی قرار می گیرد. کیسZ+ Grand  از مادربردهای امروزی در اندازه‌های ATX،Mini-ITX ،Micro-ATX  و کارت‌گرافیک تا عمق 380 میلی‌متر پشتیبانی می‌کند. این کیس قابلیت جای دادن دو درایو دیسک سخت 3.5 اینچی، دو درایو حالت جامد 2.5 اینچی و 7 شکاف توسعه PCI-Express برای پشتیبانی از دو  کارت گرافیک را دارد. سیستم خنک‌کنندگی کیس Z+ Grand شامل یک فن 120 میلی‌متری LED دار در قسمت پشت کیس است و کاربر می‌تواند تا شش عدد فن دیگر را نیز به کیس اضافه کند. در کیس Z+ Grand گرین، علاوه بر یک عدد فن LED دار نصب شده در قسمت پشت کیس (خروجی هوا)، امکان نصب 3 عدد فن در قسمت جلو (ورودی هوا) و 1 عدد فن در قسمت سقف (خروجی هوا) و دو عدد فن در قسمت بالای محفظه پاور (دمش به کارت گرافیک) وجود دارد. همچنین فضای نصب رادیاتور واترکولینگ 240/120 در قسمت جلو (240 مشروط به عدم نصب درایو نوری) و در رادیاتور واترکولینگ 120 در قسمت پشت کیس "زد پلاس گرند" تعبیه شده است. این کیس در دو رنگ مشکی و سفید عرضه شده که از نظر ظاهری تفاوت های جزیی با یکدیگر دارند که از مهمترین آن می توان به کاور کناری کاملا شیشه ای برای زیبایی و رویت هرچه بیشتر قطعات سیستم در مدل سفید رنگ و همچنین یکپارچگی رنگ فضای داخلی و پوشش بیرون کیس اشاره کرد که در مدل مشکی، اندازه پنجره شیشه ای کوچکتر است و توسط فریم فلزی احاطه شده است.

قطعه

مدل

محدوده قیمت (به تومان)

پردازنده (CPU)

Intel Core i5-7400

800 هزار تومان

مادربرد (Motherboard)

MSI H270M MORTAR ARCTIC

540 هزار تومان

حافظه رم (RAM)

Crucial Ballistix Sport LT 8GB 4GBx2 2400Mhz CL16 DDR4

310 هزار تومان

کارت گرافیک (Graphic Card)

MSI GTX 1050 Ti OC 4GB

870  هزار تومان

هارد دیسک (HDD)

Seagate Barracuda 1TB 7200Rpm 64MB Buff

190 هزار تومان

درایو ODD

LiteOn iHAS124-14

60 هزار تومان

منبع تغذیه (PSU)

GREEN GP550A-UK 80Plus Gold

265 هزار تومان

کیس (Case)

GREEN Z+ Grand White Mid-Tower

145 هزار تومان


قیمت کل

3 میلیون و 100 هزار تومان



منبع : سخت افزار مگ